08.01.2020
Позиція Профспілки щодо антиконституційних законопроєктів про працю та про діяльність профспілок
Профспілкою проаналізовано ініційований Кабінетом Міністрів України проєкт Закону про працю (реєстр. №2708 від 28.12.2019), а також внесений народними депутатами України проєкт Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо окремих питань діяльності професійних спілок) (реєстр. № 2681 від 27.12.2019).
Профспілка висловлює категоричний протест антиконституційним нормам, які містяться у зазначених законопроєктах, оскільки окремі їх норми, всупереч статті 22 Конституції України, звужують зміст та обсяг існуючих прав і свобод громадян, зокрема, порушують права найманих працівників - членів Профспілки на належні умови праці та відпочинок, достойну винагороду за працю, стабільність трудових відносин, право на об’єднання у профспілки.
До основних недоліків законопроєкту №2708 можна також віднести:
- зменшення мінімальних гарантій щоденного та щотижневого відпочинку, погіршення умов, спрямованих на сприяння повноцінному відпочинку працівників (надання другого дня щотижневого дня відпочинку як правило підряд з загальним вихідним днем);
- зменшення кількості передбачених законом оплачуваних відпусток (щорічних основних відпусток працівникам окремих професій з особливими умовами праці, щорічних додаткових відпусток за роботу із шкідливими і важкими умовами праці, за особливий характер праці, відпусток працівникам, які мають дітей, соціальних відпусток), а також відпусток без збереження заробітної плати, які надаються в обов’язковому порядку;
- виключення із закону вичерпного переліку випадків, коли допускається залучення працівників до надурочних робіт, роботи у вихідні та святкові (неробочі) дні, а також відкликання з відпустки;
- скасування заборони залучення жінок, які мають дітей віком до 3 років до надурочних робіт та роботи в нічний час;
- скасування граничних розмірів застосування надурочних робіт протягом року;
- неврегульованість питань щодо порядку застосування дисциплінарних стягнень, як передумови до звільнення працівника за ініціативою роботодавця;
- вилучення із законодавства норми встановлення мінімальної заробітної плати у розмірі не нижчому від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (Проєктом пропонується встановити мінімальний оклад (тарифну ставку) у розмірі, не меншому за 50 відсотків мінімальної заробітної плати);
- нівеляція поняття структури заробітної плати, яка передбачає основну, додаткову зарплату та інші заохочувальні та компенсаційні виплати;
- нормативна неврегульованість питань оплати праці працівників, зайнятих на роботах із важкими, шкідливими та небезпечними умовами праці, на роботах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для життя і здоров’я, зокрема, доплат за роботу у важких і шкідливих умовах праці;
- погіршення гарантованих умов оплати праці у разі виконання працівником надурочних робіт, роботи у вихідні, святкові (неробочі) дні;
- погіршення рівня гарантій та компенсацій у разі звільнення працівника, у зв’язку з відмовою працювати у змінених умовах праці (для працівників, які пропрацювали у цього роботодавця менше 10 років);
- пом’якшення матеріальної відповідальності роботодавця у разі порушення строків остаточного розрахунку з працівником;
- скасування вичерпного переліку випадків, коли з працівником може укладатися договір повної матеріальної відповідальності при виконанні визначених трудовим договором робіт;
- скасування дії на території України актів органів державної влади і управління Союзу РСР та Української РСР з питань трудових відносин (багато з яких досі регулюють окремі елементи таких відносин).
Законопроєкт №2681 містить у собі ризики знищення профспілкового руху в України, зокрема, шляхом:
- позбавлення професійних спілок права брати участь у розгляді проєктів нормативно-правових актів, які стосуються регулювання трудових, соціальних, економічних відносин органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з урахуванням думки відповідних профспілок, об'єднань профспілок;
- звільнення роботодавця від обов’язку зі створення умов діяльності профспілок на підприємстві, в установі, організації;
- позбавлення профспілок повноважень зі здійснення захисту трудових та соціально-економічних прав та інтересів членів профспілок;
- позбавлення профспілки, до лав якої входять особи, які відносяться до керівного персоналу підприємства, установи, організації можливості виступати представником працівників у колективних переговорах;
- скасування окремих елементів механізму гарантій для працівників підприємств, установ або організацій, обраних до профспілкових органів;
- позбавлення права професійних спілок ініціювати розірвання трудового договору (контракту) з керівником підприємства, установи або організації, якщо він порушує цей Закон, законодавство про працю, про колективні договори та угоди;
- унеможливлення створення та діяльності первинних профспілкових організацій у навчальних закладах особами, що навчаються;
- встановлення імперативних приписів щодо організації внутрішньостатутної діяльності професійних спілок (утворення контрольних комісій за діяльністю об’єднань профспілок);
- визнання майна профспілок, їх об’єднань колишнього Союзу РСР і УРСР, розташованого на території України та яке станом на 24 серпня 1991 року перебувало у їх віданні, володінні та/або користуванні - державним майном.
Узагальнені зауваження Профспілки до вказаних законопроєктів направлені на адресу Спільного представницького органу репрезентативних всеукраїнських об’єднань профспілок на національному рівні.
08.01.2020
|